VÝBĚR DOMU

Počet obytných místností

1
2
3
4
5
6
7+

Počet podlaží

přízemní dům/bungalov
patrový dům

Cena domu na klíč

100 000 Kč
20 000 000 Kč
ZOBRAZIT NABÍDKU
Půdorys domu – jaký je ten nejvhodnější?

Půdorys domu – jaký je ten nejvhodnější?

Plánujete výstavbu nového rodinného domu? Pak se určitě nevyhnete rozhodnutí, jaký půdorys domu zvolit. Pokud budete projekt domu řešit individuálně, s výběrem vhodného půdorysu vám určitě pomůže architekt nebo projektant, pokud upřednostňujete typové domy, rozhodnutí bude hlavně na vás.

Pro výběr vhodného půdorysu vašeho domu platí v podstatě totéž, co pro výběr typu domu jako takového. A to, že základním prvkem, který je určující, je stavební parcela. Charakter parcely je totiž pro volbu správného půdorysu naprosto zásadní. Pokud tedy ještě nemáte vybranou konkrétní parcelu, nad půdorysem vašeho vysněného domu na klíč můžete sice přemýšlet, ale rozhodně nemá cenu cokoliv dalšího plánovat.

Vliv parcely na půdorys domu

Můžete se sice vzhlédnout v přízemním domě s půdorysem do L, ale pokud pořídíte úzký pozemek ve svahu, určitě bude vhodnější spíše patrový dům na obdélníkovém půdorysu. Na tvar půdorysu domu mají kromě velikosti, tvaru a sklonu parcely vliv také další charakteristiky pozemku – orientace vůči světovým stranám, přístupová cesta, umístění a charakter sousedních staveb, případně přítomnost dalších rušivých prvků jako jsou např. rušné komunikace.

Obecně platí, že na menší, úzké parcely jsou vhodnější spíše obdélníkové půdorysy domů, zatímco u větších parcel se častěji uplatňují půdorysy do L, U, čtverce, a nebo půdorysy zcela atypické.

Vliv podlažnosti domu na tvar půdorysu

Možná je to trochu překvapivé, ale pokud procházíme katalogy typových domů, vidíme, že tvar půdorysu je ovlivněn i podlažností domu. Jednoduše u patrových domů se půdorysy do L nebo U téměř neuplatňují, nebo jen velmi zřídka, a převažují klasické obdélníky a čtverce. Naopak bungalovy do L jsou téměř stejně časté jako ty obdélníkové. Lze tedy konstatovat, že patrové domy sázejí více na obdélníky a čtverce, zatímco u bungalovů se častěji uplatňují půdorysy do L, U, nebo úplné atypy.

Nejoblíbenější půdorysy domů

Pokud bychom měli vybrat půdorysy domů, které jsou mezi lidmi nejoblíbenější, můžeme vycházet z reálných poptávek, které na DumOnline dělají zájemci o výstavbu domu. Téměř 80 % z nich volí přízemní dům, tedy bungalov, a pokud jde o půdorysy naprosto dominují bungalovy s obdélníkovým půdorysem a bungalovy do L.

Výhody obdélníkového půdorysu

  • jednoduchá konstrukce domu nenáročná na výstavbu
  • univerzální použití pro všechny tvary a typy pozemků – vhodný půdorys pro typové domy
  • praktický a snadno zaříditelný interiér
  • efektivní využití každého metru čtverečního podlahové plochy

Výhody půdorysu do L

  • klid a soukromí v atriu
  • možnost výstupu do atria ze všech obytných místností
  • vhodný půdorys do hustě zastavěných lokalit
  • snadné členění domu na společenskou a privátní část

autor: Daniel Donoval

Blog

Co vás čeká, pokud se rozhodnete pořídit si nový dům

Doporučené články

Nechcete ztrácet čas procházením našeho katalogu?

Zadejte základní parametry vašeho vysněného domu a získejte nabídky šité na míru právě Vám.

 ZAVŘÍT

Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies

Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby fungovalo vyhledávání, přihlašování, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a pro mnoho dalších věcí využívá tato stránka tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti vašeho prohlížeče. K jejich použití od vás potřebujeme souhlas. Za jeho udělení v plné šíři, či podrobné nastavení vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit.

Jaké cookies používáme

Nezbytné

Nezbytné cookies jsou bezpodmínečně nutné k fungování stránek. Bez nich by nefungovaly základní funkcionality, jako např. přihlašování nebo nakupování v e-shopu. Tyto jsou vždy automaticky povolené.

Statistické

Tyto cookies pomáhají s měřením a analýzou návštěvnosti stránek.

Marketingové

Marketingové cookies pomáhají trackovat uživatele stránek za účelem nabízení cílených reklamních sdělení. Dávají smysl pro obě strany, neboť uživatel stránek obdrží reklamu na produkty, které ho skutečně zajímají, a které např. vyhledával v minulosti, a vydavatelé reklam naopak mohou tyto reklamy cíleně nabídnout.

Přijmout vše Přijmout vybrané Podrobné nastavení