VÝBĚR DOMU

Počet obytných místností

1
2
3
4
5
6
7+

Počet podlaží

přízemní dům/bungalov
patrový dům

Cena domu na klíč

100 000 Kč
20 000 000 Kč
ZOBRAZIT NABÍDKU
Zděné domy – nesmrtelná klasika

Zděné domy – nesmrtelná klasika

Na první pohled by se mohlo zdát, že dnes jsou naprosto dominantním typem rodinných domů dřevostavby. Stačí např. navštívit jakýkoliv veletrh o bydlení a výstavbě domů a okamžitě získáte pocit, že se snad už ani nic jiného než dřevostavby u nás nestaví. Je tomu tak ale doopravdy?

Podívali jsme se na čísla Českého statistického úřadu, konkrétně na statistiku dokončených rodinných domů podle typu svislé nosné konstrukce, a zjistili jsme, že zděné domy nejsou zdaleka tak na ústupu, jak by se mohlo na první pohled zdát, naopak.

Podíl zděných domů a dřevostaveb na celkové výstavbě

Celkový počet dokončených rodinných domů je v posledních 5 letech poměrně stabilní a každoročně překračuje hranici 18 000. Stejně tak počet zděných domů (z cihel či tvárnic) se příliš nemění a osciluje kolem počtu 15 000. Oproti tomu podíl dřevostaveb na celkové roční produkci rodinných domů v posledních 5 letech kolísá mezi 14 – 16 %, což odpovídá počtu 2 600 – 2 900 domů.

Zbytek do celkového počtu domů doplňují panelové a monolitické konstrukce (mimo dřevo), případně jiné materiály. Jejich podíl je však zanedbatelný.

Z těchto čísel je jasné, že naprosto dominantním typem konstrukce u nás s přehledem zůstávají zděné domy a podíl dřevostaveb, možná trochu překvapivě, nijak neroste, spíše zůstává stabilní.

Zděné domy a budoucnost

V budoucnu by se ale tento trend měl změnit a podíl dřevostaveb by podle odborníků měl být výrazně rostoucí. Nahrává tomu jednak fakt, že dodací lhůty dřevostaveb jsou výrazně kratší, než je tomu v případě zděných domů, a také stále rostoucí celospolečenský důraz na dlouhodobou, ekologickou udržitelnost jakékoliv produkce, té stavební nevyjímaje. A zde opět dřevo jasně vítězí nad cihlou, neboť se jedná o plně obnovitelný zdroj jehož zpracování je energeticky nenáročné, nevyžaduje vodu a nevzniká při něm téměř žádný odpad.

Zatím však u nás stále převládají zděné stavby. Proč tomu tak je má jistě více důvodů, ale jedním z těch hlavních zřejmě bude poměrně značná konzervativnost českých lidí ve vztahu ke stavebním materiálům. Z ní pak plyne jistá nedůvěra ve dřevo jako hlavní stavební prvek domu. Cihla je prostě v očích Čechů nesmrtelná klasika, které se nic nevyrovná, a cihlový dům je zárukou toho, že tady bude stát i za 100 let. Oproti tomu dřevo stále obklopuje řada mýtů a polopravd, které pak ústí právě v onu nedůvěru v dřevěné stavby, zejména pokud jde o jejich životnost, odolnost proti živelným pohromám nebo akustické vlastnosti.

Nutno podotknout, že ani současná česká legislativa není k dřevostavbám úplně vstřícná a zatím např. nepovoluje stavět stavby z dřevěných konstrukcí vyšší než 4 podlaží, resp. 12 m požární výšky. Přitom v jiných evropských zemích, např. v Rakousku, Německu nebo Skandinávii se běžně staví dřevostavby mnohem vyšší. Také podíl dřevostaveb na celkové výstavbě je v těchto zemích mnohem vyšší než u nás a běžně přesahuje 50 %.

Graf: Výstavba rodinných domů v ČR podle svislé nosné konstrukce, zdroj dat: ČSÚ

autor: Daniel Donoval

Blog

Co vás čeká, pokud se rozhodnete pořídit si nový dům

Doporučené články

Nechcete ztrácet čas procházením našeho katalogu?

Zadejte základní parametry vašeho vysněného domu a získejte nabídky šité na míru právě Vám.

 ZAVŘÍT

Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies

Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby fungovalo vyhledávání, přihlašování, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a pro mnoho dalších věcí využívá tato stránka tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti vašeho prohlížeče. K jejich použití od vás potřebujeme souhlas. Za jeho udělení v plné šíři, či podrobné nastavení vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit.

Jaké cookies používáme

Nezbytné

Nezbytné cookies jsou bezpodmínečně nutné k fungování stránek. Bez nich by nefungovaly základní funkcionality, jako např. přihlašování nebo nakupování v e-shopu. Tyto jsou vždy automaticky povolené.

Statistické

Tyto cookies pomáhají s měřením a analýzou návštěvnosti stránek.

Marketingové

Marketingové cookies pomáhají trackovat uživatele stránek za účelem nabízení cílených reklamních sdělení. Dávají smysl pro obě strany, neboť uživatel stránek obdrží reklamu na produkty, které ho skutečně zajímají, a které např. vyhledával v minulosti, a vydavatelé reklam naopak mohou tyto reklamy cíleně nabídnout.

Přijmout vše Přijmout vybrané Podrobné nastavení