Nechcete ztrácet čas procházením našeho katalogu?
Zadejte základní parametry vašeho vysněného domu a získejte nabídky šité na míru právě Vám.
VÝBĚR DOMU
Počet obytných místností
Počet podlaží
Cena domu na klíč
ZOBRAZIT NABÍDKU30.6.2024
Hypoteční trh ožívá jen velmi pomalu. Lidem stále komplikují situaci rostoucí životní náklady. Velká část zájemců o hypotéku se ji prý nakonec rozhodla odložit. Ukazují to data z průzkumu České bankovní asociace.
„Polovina domácností plánujících hypotéku své rozhodnutí odložila nejčastěji kvůli rostoucím životním nákladům nebo proto, že čekají na výhodnější podmínky jak cen nemovitostí, tak úrokových sazeb,” říká Jakub Seidler hlavní ekonom České bankovní asociace.
Data za květen naznačují, že hypoteční aktivita mírně ožívá. Podle některých odborníků se čekání na lepší úrokové sazby nemusí vyplatit. Ukazuje se totiž, že ceny nemovitostí opět začínají růst.
„Poptávka po hypotečních úvěrech v květnu dále rostla, což je dáno zejména odloženou poptávkou některých klientů, kteří vyčkávali na pokles úrokových sazeb. Hodnoty kolem pěti procent jsou pro ně již akceptovatelné a zároveň ceny nemovitostí již opět rostou, a proto může být právě toto období vhodné pro pořízení vlastní nemovitosti,“ říká Ondřej Šuchman, manažer pro hypotéky v Komerční bance.
Například u pozemků, kterých je na trhu málo a lidé musí hledat i v méně atraktivních lokalitách, pokles cen nelze vůbec předpokládat. Z dat přitom vyplývá, že o vlastním domě – dřevostavbě nebo zděném uvažuje stále víc těch, kteří se plánují přestěhovat do vlastního.
Mnohem častěji se mezi těmi, kdo odložili pořízení vlastního bydlení, vyskytuje mladá generace. To jsou lidé mladší šestatřiceti let, tedy generace, která bývá tahounem mezi těmi, kdo si pořizují vlastní bydlení.
Někteří si nakonec vybrali menší nemovitost v horší lokalitě. Ukazuje se tedy, že krize nezměnila pohled Čechů na vlastní bydlení. Zřejmě by krize a růst cen musely trvat déle nebo mít horší průběh, jak vysvětlují autoři průzkumu pro Českou bankovní asociaci. Zkrátka Češi jsou ochotni jít do horšího, ale vlastního, než aby se přesunuli do nájmu.
autor: Petra Jaroměřská, LinkedIn
20.9.2024
Potíže okolo digitalizace stavebního řízení, vysoké úroky, nedostatek lidí na trhu práce a hlavně drahé pozemky dál dusí tuzemskou výstavbu. Přestože stavebnictví v červenci o dvě procenta vz...
15.7.2024
Nejistota okolo dalšího vývoje inflace, svižný růst mezd ani zdražování v sektoru služeb. To všechno neodradilo centrální banku od razantního snížení úrokových sazeb. Zatímco experti čekali...
Odpovězte na několik jednoduchých otázek a náš průvodce za vás vybere domy, které by vám mohly vyhovovat.
22.5.2024
Ještě pár let zpátky to byl doporučený způsob vytápění. Teď má zemní plyn definitivní červenou. Evropská unie totiž schválila směrnici o energetické náročnosti budov. Ta přináší mimo jiných pr...
5.4.2024
Stavební materiál v Česku zdražuje už třetí rok v řadě. Ukazují to data Českého statistického úřadu. Loni sice růst cen zpomalil, i tak se ale jedná o nepříjemnou zprávu pro tuzems...
21.3.2024
Útlum na realitním trhu je pryč, prodeje nemovitostí výrazně ožívají. Prodeje rodinných domů se meziročně zvedly o 45 procent. Ukazují to data České bankovní asociace za loňské čtvrté č...
2.2.2024
Začátek roku přinesl dobrou zprávu pro ty, co uvažují o výstavbě domu nebo koupi nemovitosti na úvěr. Banky totiž pokračují ve snižování úrokových sazeb u hypotečních úvěrů. Důvodem...
4.12.2023
Kdysi nejoblíbenější spořící produkt, který stát vydatně podporoval, se od příštího roku výrazně promění. Prezident totiž podepsal takzvaný konsolidační balíček a potvrdil jeho platnost...
6.11.2023
Strach z nejistoty budoucího ekonomického vývoje stále zasahuje většinu dospělé populace. Pouze 14 procent lidí má povědomí o tom, jak se oproti loňsku zvýšily ceny. A třicet šest proce...
14.9.2023
Už čtvrtý měsíc po sobě se průměrná úroková sazba, kterou nabízejí banky k hypotékám, snižuje. Ještě v červenci banky podle ukazatele Swiss Life Hypoindex nabízely 6,24 %, teď je to 6,...
3.8.2023
Pořízení vlastního bydlení vyjde Čechy nejdráž z celé Evropské unie, v průměru na něj potřebují více než čtrnáct ročních platů. Přesto se chce polovina lidí žijících v nájmu přestěhovat...
21.5.2023
Realitní trh zažívá otřesy. Vysoké úrokové sazby hypoték výrazně utlumily nákupy bytů či domů. A ceny nemovitostí začaly klesat. Zejména bytů. Dům už v některých lokalitách vyjde le...
13.5.2022
Rodinný dům může mít mnoho podob. Zatímco některé mohou být z cihel a malty, u jiných je hlavním stavebním materiálem dřevo. Nabízí se však otázka, která z možností je lepší? Zatím to...
27.4.2022
Výběr domu není snadná záležitost. Právě naopak - stojí nás mnoho času i úsilí. V konečném důsledku se však toto úsilí rozhodně vyplatí. Dům totiž nevybíráme na rok nebo dva, ale spíše na...
19.4.2022
Pořídit si vlastní rodinný dům je snem nejednoho z nás. Aby však mohl být položen první základní kámen, je zapotřebí projektová dokumentace. Jenže na koho se nejlépe obrátit v případě ž...
5.4.2022
Voda - něco, co k životu nezbytně potřebujeme. V domácnosti bychom se bez ní neobešli. Ovšem stejně jako za elektřinu nebo plyn, i za vodu se musí platit, a jak už to tak bývá, ceny...
Nechcete ztrácet čas procházením našeho katalogu?
Zadejte základní parametry vašeho vysněného domu a získejte nabídky šité na míru právě Vám.
Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies
Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby fungovalo vyhledávání, přihlašování, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a pro mnoho dalších věcí využívá tato stránka tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti vašeho prohlížeče. K jejich použití od vás potřebujeme souhlas. Za jeho udělení v plné šíři, či podrobné nastavení vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit.
Jaké cookies používáme
Nezbytné cookies jsou bezpodmínečně nutné k fungování stránek. Bez nich by nefungovaly základní funkcionality, jako např. přihlašování nebo nakupování v e-shopu. Tyto jsou vždy automaticky povolené.
Marketingové cookies pomáhají trackovat uživatele stránek za účelem nabízení cílených reklamních sdělení. Dávají smysl pro obě strany, neboť uživatel stránek obdrží reklamu na produkty, které ho skutečně zajímají, a které např. vyhledával v minulosti, a vydavatelé reklam naopak mohou tyto reklamy cíleně nabídnout.