VÝBĚR DOMU
20.4.2022
Jde o spojené nádoby: zvyšuje-li Centrální banka úrokové sazby, zamíří nahoru i sazby tuzemských hypoték. Jenže jsou i další faktory, které to ovlivňují. Jednak je zde poměrně značný konkurenční boj a zejména úvěrovými restrikcemi ze strany České národní banky je rovněž omezena i strana poptávky.
Další zvyšování úrokových sazeb je pravděpodobné díky inflaci, která nevykazuje žádné známky zpomalování. Nakupující zaznamenali na začátku letošního roku řadu zdražení produktů každodenní spotřeby. V roce 2021 zvýšily ceny tři čtvrtiny českých firem, přičemž téměř třetina zaznamenala nárůst o více než 10 %.
Meziroční propad poskytnutých hypoték sice zesiluje, a to jak z pohledu nových, tak i refinancovaných úvěrů. Jenže je třeba si uvědomit, že loňský rok byl z hlediska množství i výše poskytnutých hypotečních úvěrů zcela mimořádný. Za celý loňský rok bylo poskytnuto téměř 178 tisíc hypoték, o polovinu více než v roce 2020. Celkový objem včetně refinancování dosáhl v roce 2021 rekordního objemu 541 mld. Kč, v roce 2020 činil tento objem 312 mld. Kč. Obdobně silný meziroční růst byl pak patrný i v případě skutečně nově poskytnutých hypoték (bez refinancování a refixací), které banky poskytly v minulém roce rovněž v historicky rekordním objemu 379 mld. Kč. Oproti roku 2020 to představuje meziroční nárůst o 70 %. Pokud by se objem poskytnutých úvěrů v letošním roce navrátil k úrovni předminulého roku, znamenalo by to meziroční propad o 40 %.
Banky a stavební spořitelny poskytly letos v březnu 7800 hypotečních úvěrů v celkovém objemu přes 30 mld. Kč, přičemž čistě nové úvěry (bez refinancování a refixací) tvořily přes 25 mld. Kč Ačkoli se oproti únoru objem poskytnutých hypoték zvýšil o 5 mld. Kč, z meziročního pohledu propadl téměř o polovinu. Pokud ale porovnáme aktuální čísla s rokem 2020, jsou současné objemy i počty hypoték stále výrazně nadprůměrné. Např. v březnu 2020 bylo sjednáno 7525 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 18,5 mld. Kč. Úroková sazba u skutečně nově poskytnutých hypoték v letošním březnu vzrostla z únorových 3,84 na 4,15 %.
Růst hypotečních sazeb tak dle očekávání pokračuje a tento trend uvidíme i v dalších měsících vzhledem k dalšímu zvýšení tržních úrokových sazeb kvůli zrychlující inflaci.
Průměrná výše hypotéky v březnu nepatrně vzrostla, pohybovala se však na podobné úrovní jako v předchozích měsících, a to kolem 3,4 mil. Kč. S očekávaným růstem úrokových sazeb se zvyšuje i měsíční splátka u nových či refixovaných úvěrů.
Růst hypotečních sazeb o jeden procentní bod znamená pro průměrnou velikost hypotéky zvýšení měsíční splátky o 1,6 až 2 tisíce Kč. Ve srovnání s 2% úrokovou sazbou, která byla na trhu běžná v dřívějších letech, by hypoteční sazba 5 % znamenala růst měsíční splátky u průměrné hypotéky o 5 až 6 tisíc Kč měsíčně.
Pokud tedy patříte mezi ty vyvolené, kteří splňují všechna kritéria pro získání hypotéky, gratulujeme. Nyní už zbývá jen vybrat kvalitní projekt bungalovu nebo patrového domu na klíč a stavba Vašeho vysněného sídla může začít.
autor: redakce dumonline.cz
15.9.2023
Už čtvrtý měsíc po sobě se průměrná úroková sazba, kterou nabízejí banky k hypotékám, snižuje. Ještě v červenci banky podle ukazatele Swiss Life Hypoindex nabízely 6,24 %, teď je to 6,...
4.8.2023
Pořízení vlastního bydlení vyjde Čechy nejdráž z celé Evropské unie, v průměru na něj potřebují více než čtrnáct ročních platů. Přesto se chce polovina lidí žijících v nájmu přestěhovat...
Odpovězte na několik jednoduchých otázek a náš průvodce za vás vybere domy, které by vám mohly vyhovovat.
15.6.2023
Dosáhnout na hypotéku by od července mohlo být snazší. Banky už nebudou striktně posuzovat, jakou část příjmů žadatel o hypotéku dá na splátky. Rozhodla o tom Česká národní banka. Napřík...
22.5.2023
Realitní trh zažívá otřesy. Vysoké úrokové sazby hypoték výrazně utlumily nákupy bytů či domů. A ceny nemovitostí začaly klesat. Zejména bytů. Dům už v některých lokalitách vyjde le...
3.4.2023
Cena zlata překonala psychologickou úroveň 2000 dolarů za jednu trojskou unci. Od začátku války na Ukrajině je to poprvé. Svět se bojí další krize. „Lidé v takových situacích přestávají věřit „papírov...
22.3.2023
V únoru si Češi vzali hypotéky za skoro osm miliard, úroky mírně klesají. Vyplatí se smlouvat. Zájem o hypotéky se opět zvedá. Objem úvěrů zajištěných nemovitostmi v únoru narostl op...
7.2.2023
Nejprve pandemie, potom válka na Ukrajině. Stavební trh utrpěl podobně jako jiné obory. Teď se karta ve stavebnictví začíná pomalu obracet. Z aktuálních dat společnosti Wienerberger, což je ne...
26.1.2023
Ceny nemovitosti v některých lokalitách mírně klesají, oproti situaci před pěti lety se ovšem ceny domů a bytů drží o desítky procent nad úrovní z té doby. V některých lokalitách se h...
9.1.2023
Plynových kotlů se nezbavujte, radí odborníci. Reagují tak na slova generálního ředitele společnosti Yello, patřící do skupiny společnosti Pražská energetika (PRE). "Setkali jsme se s tím nejen v Yello, ale mluvím za cel...
2.12.2022
Zkušenosti s půjčkou má v Česku tři čtvrtiny dospělé populace. Desetina z nich se zadlužuje problematicky, tedy s vysokou mírou rizika. Například u nebankovní společnosti bez licence....
2.11.2022
Ceny elektřiny trhají rekordy. Stále více Čechů si proto na střechy svých domů pořizuje solární panely, aby si elektřinu pro svou spotřebu vyrobili sami. Na instalaci se ale může če...
9.10.2022
Ceny hypoték jdou dolů už druhý měsíc po sobě. Průměrná úroková sazba v říjnu klesla na 6,2 %. Minulý měsíc to bylo 6,23 % a v srpnu 6,28 %. Čísla pravidelně zveřejňuje ukazatel Fincentrum...
7.8.2022
Ceny nemovitostí v prvním čtvrtletí letošního roku pokračovaly ve strmém růstu. Vyplývá to z dat HB Indexu, který zveřejňuje Hypoteční banka na základě reálných odhadů cen nemovitost...
20.7.2022
Ceny stavebních materiálů, energií i lidské práce neustále rostou. Hledáme proto pro vás vhodná řešení současné ekonomické situace, aby zůstala stavba domu dostupná široké veřejnosti....
13.4.2022
Do stavby rodinného domu se nevrhejte bez rozmyslu. Vše je potřeba pečlivě zvážit, prokonzultovat a hlavně spočítat. To platilo vždy, ale dnes to platí obzvlášť. Současný rychlý růst cen ...
30.3.2022
Víte, jak se liší pasivní dům od nízkoenergetického? Co všechno musí domy splňovat, aby se považovaly za soběstačné? A proč se v poslední době hodně staví z předpřipravených betonových ...
22.5.2023
Realitní trh zažívá otřesy. Vysoké úrokové sazby hypoték výrazně utlumily nákupy bytů či domů. A ceny nemovitostí začaly klesat. Zejména bytů. Dům už v některých lokalitách vyjde le...
13.5.2022
Rodinný dům může mít mnoho podob. Zatímco některé mohou být z cihel a malty, u jiných je hlavním stavebním materiálem dřevo. Nabízí se však otázka, která z možností je lepší? Zatím to...
27.4.2022
Výběr domu není snadná záležitost. Právě naopak - stojí nás mnoho času i úsilí. V konečném důsledku se však toto úsilí rozhodně vyplatí. Dům totiž nevybíráme na rok nebo dva, ale spíše na...
19.4.2022
Pořídit si vlastní rodinný dům je snem nejednoho z nás. Aby však mohl být položen první základní kámen, je zapotřebí projektová dokumentace. Jenže na koho se nejlépe obrátit v případě ž...
5.4.2022
Voda - něco, co k životu nezbytně potřebujeme. V domácnosti bychom se bez ní neobešli. Ovšem stejně jako za elektřinu nebo plyn, i za vodu se musí platit, a jak už to tak bývá, ceny...
Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby fungovalo vyhledávání, přihlašování, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a pro mnoho dalších věcí využívá tato stránka tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti vašeho prohlížeče. K jejich použití od vás potřebujeme souhlas. Za jeho udělení v plné šíři, či podrobné nastavení vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit.
Nezbytné cookies jsou bezpodmínečně nutné k fungování stránek. Bez nich by nefungovaly základní funkcionality, jako např. přihlašování nebo nakupování v e-shopu. Tyto jsou vždy automaticky povolené.
Marketingové cookies pomáhají trackovat uživatele stránek za účelem nabízení cílených reklamních sdělení. Dávají smysl pro obě strany, neboť uživatel stránek obdrží reklamu na produkty, které ho skutečně zajímají, a které např. vyhledával v minulosti, a vydavatelé reklam naopak mohou tyto reklamy cíleně nabídnout.