VÝBĚR DOMU

Počet obytných místností

1
2
3
4
5
6
7+

Počet podlaží

přízemní dům/bungalov
patrový dům

Cena domu na klíč

100 000 Kč
20 000 000 Kč
ZOBRAZIT NABÍDKU
Zlato, nebo nemovitost? Evropa se bojí pádu dalších bank. Lidé řeší, kam uložit peníze.

Zlato, nebo nemovitost? Evropa se bojí pádu dalších bank. Lidé řeší, kam uložit peníze.

Cena zlata překonala psychologickou úroveň 2000 dolarů za jednu trojskou unci. Od začátku války na Ukrajině je to poprvé. Svět se bojí další krize.

„Lidé v takových situacích přestávají věřit „papírovým penězům“ a utíkají k hmatatelnému, tisíci let prověřenému zlatu,” vysvětluje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Strach panuje zejména z toho, že po pádu švýcarské bankovní dvojky Credit Suisse může postihnout mohutný odliv vkladů i jiné evropské banky. To by vyvolalo šíření krize celou Evropou. Po pandemii a válce na Ukrajině by se v krátké době jednalo o další ránu, kterou by pocítila každá ekonomika. Včetně té české. Například přes rostoucí nezaměstnanost.

„Vždy když roste cena zlata, tak to ukazuje na nějaký průšvih," glosoval situaci okolo rekordně rostoucí ceny zlata ekonom a bývalý šéf České spořitelny Pavel Kysilka v nedávném rozhovoru pro Radiožurnál.

Právě kvůli obavám z potíží dalších bank a možného rozšíření krize po Evropě se nyní centrální bankéři budou snažit buď úrokové sazby vůbec nezvyšovat, nebo jen velmi mírně. Boj s inflací prostřednictvím dražších úvěrů tedy polevuje. „Jsem toho názoru, že inflace tu bude déle, než jsme si před pár měsíci mysleli. A proto je nutné investovat více, než jsme počítali,” říká hlavní ekonom CFG Vladimír Pikora.

Vedle zlata se přitom nabízí i další investiční “jistoty”. Podle některých expertů to mohou být například nemovitosti. A to i ty na hypotéku. „Inflace totiž nemaže jen úspory, ale i dluhy. Proto se vyplatí hypotéka i za šest procent, rozumně vybalancovaná k příjmům. U hypotéky každopádně musí být dostatečná příjmová rezerva,” napsal nedávno ve svém komentáři investor Vladimír Brůna.

Investice do vlastního domu se tedy stále vyplatí. Navíc, pokud sáhnete po některém z typových řešení, ať už bungalovu, nebo patrového domu, ušetříte hned na začátku nemalé peníze za práci architekta a projekční práce.

Právě nemovitosti se osvědčily nejen jako uchovatelé hodnoty peněz, ale i coby dobrý prostředek, jak své finance zhodnotit. Například ceny pozemků stouply oproti roku 2010 na více než dvojnásobek. Ceny rodinných domů o více než devadesát procent, jak ukazují data Českého statistického úřadu. A srovnatelnou investici lze najít jen těžko.

autor: Petra Jaroměřská, LinkedIn

Novinky

Průvodce výběrem domu

Nemáte jasnou představu?

Odpovězte na několik jednoduchých otázek a náš průvodce za vás vybere domy, které by vám mohly vyhovovat.

30.6.2024

Každý druhý hypotéku odkládá, lidé čekají na lepší úroky

Hypoteční trh ožívá jen velmi pomalu. Lidem stále komplikují situaci rostoucí životní náklady. Velká část zájemců o hypotéku se ji prý nakonec rozhodla odložit. Ukazují to data z p...

22.5.2024

Bezemisní revoluce. EU definitivně zakázala topení zemním plynem

Ještě pár let zpátky to byl doporučený způsob vytápění. Teď má zemní plyn definitivní červenou. Evropská unie totiž schválila směrnici o energetické náročnosti budov. Ta přináší mimo jiných pr...

5.4.2024

Cihly zdražují. Někteří jezdí pro stavební materiál do Rakouska nebo Polska.

Stavební materiál v Česku zdražuje už třetí rok v řadě. Ukazují to data Českého statistického úřadu. Loni sice růst cen zpomalil, i tak se ale jedná o nepříjemnou zprávu pro tuzems...

21.3.2024

Prodeje bytů i domů rostou. Na hypotéku stačí nižší příjem než loni.

Útlum na realitním trhu je pryč, prodeje nemovitostí výrazně ožívají. Prodeje rodinných domů se meziročně zvedly o 45 procent. Ukazují to data České bankovní asociace za loňské čtvrté č...

2.2.2024

Hypotéky dál zlevňují, do konce roku budou za tři procenta

Začátek roku přinesl dobrou zprávu pro ty, co uvažují o výstavbě domu nebo koupi nemovitosti na úvěr. Banky totiž pokračují ve snižování úrokových sazeb u hypotečních úvěrů. Důvodem...

4.12.2023

Konec stavebního spoření? S úvěrem na bydlení se stále vyplatí.

Kdysi nejoblíbenější spořící produkt, který stát vydatně podporoval, se od příštího roku výrazně promění. Prezident totiž podepsal takzvaný konsolidační balíček a potvrdil jeho platnost...

6.11.2023

Češi se bojí inflace. Skoro polovina z nich uvažuje o koupi nemovitosti.

Strach z nejistoty budoucího ekonomického vývoje stále zasahuje většinu dospělé populace. Pouze 14 procent lidí má povědomí o tom, jak se oproti loňsku zvýšily ceny. A třicet šest proce...

14.9.2023

Hypotéky zlevňují, fixujte úroky na co nejkratší dobu, radí odborníci

Už čtvrtý měsíc po sobě se průměrná úroková sazba, kterou nabízejí banky k hypotékám, snižuje. Ještě v červenci banky podle ukazatele Swiss Life Hypoindex nabízely 6,24 %, teď je to 6,...

Další aktuality

Co vás čeká, pokud se rozhodnete pořídit si nový dům

Doporučené články

Nechcete ztrácet čas procházením našeho katalogu?

Zadejte základní parametry vašeho vysněného domu a získejte nabídky šité na míru právě Vám.

 ZAVŘÍT

Aby web fungoval jak má - souhlas s cookies

Pro co nejlepší zážitek z prohlížení webu, aby fungovalo vyhledávání, přihlašování, abychom vás neobtěžovali nevhodnou reklamou a pro mnoho dalších věcí využívá tato stránka tzv. cookies, což jsou drobné textové informace dočasně ukládané do paměti vašeho prohlížeče. K jejich použití od vás potřebujeme souhlas. Za jeho udělení v plné šíři, či podrobné nastavení vám velmi děkujeme. Vaše rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoliv změnit a přenastavit.

Jaké cookies používáme

Nezbytné

Nezbytné cookies jsou bezpodmínečně nutné k fungování stránek. Bez nich by nefungovaly základní funkcionality, jako např. přihlašování nebo nakupování v e-shopu. Tyto jsou vždy automaticky povolené.

Statistické

Tyto cookies pomáhají s měřením a analýzou návštěvnosti stránek.

Marketingové

Marketingové cookies pomáhají trackovat uživatele stránek za účelem nabízení cílených reklamních sdělení. Dávají smysl pro obě strany, neboť uživatel stránek obdrží reklamu na produkty, které ho skutečně zajímají, a které např. vyhledával v minulosti, a vydavatelé reklam naopak mohou tyto reklamy cíleně nabídnout.

Přijmout vše Přijmout vybrané Podrobné nastavení